Děti tráví ve školním prostředí velkou část dne. Usilujte o to, aby děti byly ve škole přirozeně vedeny ke zdravému životnímu stylu. Základem úspěchu je vytvořit podnětné prostředí pro pohybový a výživový režim žáků jak ve škole, tak mimo školu.
Jak na to? Přečtěte si naše tipy.
13 tipů pro pedagogy
- Učení až po snídani
Děti, které nesnídají, se ve škole jeví jako unavené, nepozorné nebo roztěkané. Navíc, kdo nesnídá, má větší riziko nadváhy a obezity. Podporujte snídaně u dětí, protože dítě připravené na výuku je nasnídané. - Do školy patří svačina
Školní svačina by měla přispět k pravidelnému a přiměřenému příjmu energie. Zkuste zavést ve škole svačinová pravidla: na svačinu nezapomenu, součástí každé svačiny je zelenina či ovoce, sladkosti nebo chipsy do svačiny nepatří. - Pít vodu je cool
Základem pitného režimu by měla být voda. Snažte se pití vody u dětí podporovat a hledat cesty, jak z vody udělat oblíbený nápoj. - Třída plná malých „Masterchefů“
Děti by měly ve škole získávat nejen teoretické znalosti o výživě, ale také ty praktické. Zařazujte do výuky činnostní a smyslové učení, jako je příprava jednoduchých pokrmů a různé ochutnávky. - Cukr není odměna
Bonbóny a cukrovinky by pedagogové měli dětem rozdávat jen ve zcela výjimečných situacích. Hledejte takové odměny, které děti potěší, ale nezvýší jejich příjem cukru. - Tělocvik je zábava
Tělesná výchova by měla být zábavná pro všechny děti. Veďte ji tak, aby se s radostí a chutí zapojovaly i děti pohybově nenadané a děti s nadváhou a obezitou. - Učení v pohybu
Zvýšit pohybovou aktivitu dětí lze i při výuce ve škole. Vložte do výuky několikaminutové úseky učení spojeného s pohybem nebo krátké tělovýchovné chvilky. - Juchúú, učení na vzduchu
Při výuce mimo školní lavice se děti spontánně učí, objevují, zkoumají, pozorují a překvapivě se pohybují někdy více než v hodině tělesné výchovy. Nebojte se, že se naučí méně. - Přestávky jsou pro mozek i pro tělo
Pokud děti v hodině převážně seděly, tělo pohyb nutně potřebuje. Vytvářejte ve škole podmínky, které budou k pohybu vybízet. - A co nějaká výzva?
Naučit děti jíst dostatek zeleniny a ovoce, pít vodu nebo pravidelně cvičit, není tak jednoduché. Většina dětí je ale přirozeně soutěživá. Zkuste pojmout tyto cíle formou výzev, může to fungovat. - Školní jídelna je spojenec
Funkční spolupráce školy a školní jídelny hraje významnou roli při vytváření výživových zvyklostí dětí. Hledejte možnost takovéto spolupráce. - Každý jsme jiný
Děti za svoji obezitu často ani nemohou. Nemluvte nikdy hanlivě o lidech s obezitou a buďte pro dětí dobrými průvodci na cestě ke zdravému životnímu stylu. Zvýšíte tím jejich šanci, že z nadváhy či obezity postupně vyrostou. - Učitel je víc než influencer
Děti se mnohem více učí nápodobou než tím, co jim říkáme. Buďte pro děti vzorem!